8 tips voor rust in je hoofd in tijden van crisis

Wat een vreemde tijd hè? Een maand geleden was corona nog ver weg. Nu is het overal. Iedereen heeft het er over. Strenge maatregelen en heftige nieuwsberichten. En dan moet je ook nog thuiswerken, met je partner en (eventuele) kinderen de hele dag om je heen. Ik kan me goed voorstellen dat je hier onrustig van wordt. En dat je soms in de stress schiet. Het is zo’n grote verandering.

Gisteren hoorde ik dat iemand die ik ken, is overleden aan corona. Toen verlamde ik even. Dan word ik stil. En ga ik zitten. Het moet echt even landen. Ik probeer dan ‘in mezelf te blijven’ en laat het op me inwerken. Na een tijdje kom ik tot rust. Ik besef dat het is wat het is. We kunnen er zo weinig aan doen. En we moeten hier iets van leren.

Heb jij ook af en toe onrust in je hoofd? Voelt het dan alsof je gedachten niet meer stil kunnen staan? Herkenbaar. Maar daar moet je wel wat aan doen. Want deze stressgevoelens gaan je na een tijdje opbreken. Je bent sneller moe, raakt geïrriteerd, krijgt minder energie en voelt je ongelukkig.  Ik help je graag om meer rust in je hoofd te krijgen. In deze blog noem ik acht manieren hoe je weer kunt ontspannen.

1. Beweeg

Het zal je niet verbazen dat ik deze tip op 1 zet. Mensen die mij kennen, weten dat ik het vaak heb over het positieve effect dat bewegen heeft op je brein. Ga dus een wandeling maken (wel afstand naar anderen houden natuurlijk) of hardlopen. Hoeft niet heel lang, ook kleine afstanden hebben effect. En binnen kun je ook bewegen. Doe een aantal fitness oefeningen of dans door de woonkamer. Stofzuigen is natuurlijk ook bewegen, net als werken in de tuin. Dan sla je twee vliegen in één klap.
Bewegen heeft een heel positief effect op je lichamelijke functioneren én op je mentale functioneren. Daarover heb ik al eerder blogs geschreven. Het zorgt al vrij snel voor rust in je hoofd. Bovendien maakt je brein bij matige inspanning gelukshormonen aan. Ook die geven je een rustgevend gevoel.

2. Leef per uur

Wat gaat er volgende week gebeuren? Hoe erg gaat dit worden? Denken aan ‘straks’ kan veel onrust geven. Beperk daarom je gedachten tot dit moment. Je hebt geen effect op wat er gaat gebeuren. En er kan in de tussentijd nog zo veel veranderen. Denken aan straks heeft dus geen zin. Leef in het nu. Niet per dag, maar per uur. Focus op wat je nu aan het doen bent. Op je werktaak, de wandeling die je maakt, de was die je opvouwt of het eten dat je eet. Laat je gedachten niet afdwalen naar wat gaat komen. Dat geeft meteen meer rust in je hoofd.

3. Ga opruimen

Trek een kast open en kijk wat je weinig gebruikt: heb je dat nog echt nodig? Of kan het weg? Minder volle kasten en kamers geven ruimte in je hoofd. En de activiteit van het opruimen van spullen, maakt dat je hoofd ook meer opgeruimd raakt. Dat geeft rust. Toen ik bij mijn partner ging wonen, hebben we allebei veel dingen weggedaan. Vorige maand, bij de verhuizing naar ons ‘nieuwe’ huis, hebben we dat nog een keer gedaan. Ontspullen is heerlijk. Wij bekijken nu echt wat we nog nodig hebben. En of we iemand anders er blij mee kunnen maken. Anders gaat het toch gewoon weg. Dat raad ik jou ook aan. Begin gewoon ergens. Opruimen, kleding sorteren: het geeft ruimte en rust in je hoofd.

4. Gebruik je handen

Wel eens een brood gebakken? Dan moet je flink kneden. Dat intensief bezig zijn met je handen, zorgt dat je loskomt van je gedachten. Het wordt even stil in je hoofd. Kies een activiteit waarbij je echt afleiding hebt. En waarbij je je handen gebruikt. Pak de klei van de kinderen en kneed een mooie figuur. Ga in de tuin werken, met je handen in de aarde. Focus op een knutselwerk als breien of haken. Een tekening maken, een kleurplaat voor volwassenen of een legpuzzel, allemaal voorbeelden van activiteiten die zorgen voor afleiding en rust in je gedachten.

5. Een moment voor jezelf

Spreekt voor zich dat een rustmomentje kan helpen. Maar waar vind je rust als je de hele dag thuis bent met meerdere mensen? Hoe lief je die mensen ook vindt, je mag best me-time vragen. Of eisen eigenlijk. Even niet praten. Even geen aandacht geven. Iets alleen voor jezelf doen. Ontspannen en bijtanken. Elke dag minimaal 30 minuten. Een boek lezen, een film kijken, muziek luisteren of helemaal niks. Hoe lang is het geleden dat je dat hebt gedaan: niksen?
Me-time is ook nodig als je jonge kinderen in huis hebt. Die kinderen mogen leren dat mensen soms tijd voor zichzelf nodig hebben. Dat je nu even geen tijd hebt, behalve als er een levensbedreigende situatie is. En dat zij zelf ook recht hebben op een moment voor zichzelf. Overleg met elkaar. Bespreek wat iedereen nodig heeft en wanneer. En laat elkaar ook echt met rust als je dat hebt afgesproken.

6. Houd contact

Mijn vader is alleen en die komt nu de deur niet uit. Ik maak me soms zorgen over hoe het met hem gaat. Is hij eenzaam? Heeft hij boodschappen nodig? Daarom bel of FaceTime ik elke dag met hem. Als er weer een persconferentie is geweest, vraag ik me af wat dat doet met mijn vader. Dus dan neem ik weer contact op. In contact blijven, kan ook door te appen of een sms te sturen. Als ik weet dat het met mijn vader goed gaat, geeft mij dat ook rust.

7. Ga mediteren

Je hoeft niet op yoga te zitten om te kunnen mediteren. Deze manier van rust pakken, is de ultieme me-time. Doe je ogen dicht en haal rustig adem door je buik. Adem vier tellen in en dan vier tellen uit. Je merkt dat je hoofd leger wordt. Dat je minder gespannen bent. Na een kwartiertje ben je rustig en helemaal klaar voor de rest van de dag. Probeer dit elke dag 15 minuten te doen!

8. Lucht je hart

Je gedachten op papier zetten, helpt om ze te ordenen. Bovendien schrijf je het dan van je af. Praten met iemand kan ook helpen om van je onrust af te komen. Je partner, collega of vriend(in) luistert en geeft misschien nieuwe inzichten. Face to face kan misschien niet, maar bellen of skypen met iemand kan echt opluchten!