De werking van het brein bij stress
Leestijd 2 minuten
Een reorganisatie. Een groot project. Meerdere projecten tegelijk. Een keiharde deadline. Het zijn zo een aantal redenen die kunnen zorgen voor stress op de werkvloer. Bij medewerkers, maar zeker bij managers. Vaak is er in zo’n periode minder structuur. Of een andere structuur dan normaal. Zeker hoogbegaafde managers hebben hier extra last van. We gaan er niet allemaal hetzelfde mee om, maar we vertonen verschillende reacties op stress.
Drie mogelijke reacties op stress
De reactie op stress is bij iedereen anders: de één blokkeert en krijgt niets meer uit zijn of haar vingers (freeze). Een ander laat vlucht- of mijdingsgedrag zien; probeert de situatie te ontlopen (flight). En weer een andere reactie op stress kan woede zijn (fight); die persoon raakt gefrustreerd en uit dat bijvoorbeeld door een collega heel kwaad aan te spreken. De aanwezige collega’s schrikken hier erg van. Vaak duurt het een flinke periode voordat de situatie weer gesust is.
Een lastig gesprek
Niet alleen grote projecten en werkdruk leiden tot stress, het kan veel kleiner zijn. En dat komt veel vaker voor. Dagelijks voer je bijvoorbeeld veel gesprekken. Vraag je na een gesprek maar eens af: heb ik alles gezegd dat ik wilde zeggen? En op het juiste moment? Door een freeze-reactie, kan het voorkomen dat je niet direct reageerde zoals je had gewild. Een flight-reactie uit zich in weglopen tijdens een gesprek. En misschien ben je wel aanvallend geweest? Dat is een voorbeeld van een fight-reactie.
Onbewust gedrag
Herken jij deze drie reacties? Weet jij op welke manier jij reageert bij stressmomenten? De kans is groot dat je dat niet direct kunt benoemen. Het gedrag dat je vertoont als gevolg van stress is meestal niet bewust, het overkomt je. Voorafgaand aan de situatie heb je al wat emoties opgestapeld. Net díe opmerking of een boze blik kan jou dat laatste zetje geven, waardoor je niet reageert zoals je eigenlijk zou willen.
Beter reageren
Omgaan met stressmomenten op de werkvloer is één van de onderwerpen die aan bod komen tijdens mijn training voor managers. Ik laat managers letterlijk zien hoe zij reageren op stress. Die bewustwording is vaak echt een eyeopener. Vervolgens leer ik de managers hoe zij alsnog op de gewenste manier kunnen reageren. Wat mijn training voor managers verder inhoudt, lees je hier.